tmp
Duurder-is-duurzamer
Duurder-is-duurzamer
Duurder-is-duurzamer

Duurder is duurzamer?

Kuyichi bekendste duurzame merk

donderdag 3 mei 2012

Vaak wordt gedacht dat duurzaam voor duur staat. En omgekeerd. Dit blijkt uit recent onderzoek (*) onder ruim 500 Nederlanders. Meer dan de helft van de ondervraagden denken dat milieuproblemen en slechte arbeidsomstandigheden veel voorkomen bij de productie van kleding. Kinderarbeid wordt als het grootste probleem gezien. 

En men denkt dat duurdere merken hun zaken wat dit betreft beter op orde hebben. En hoe duurder een merk, hoe meer men ook verwacht dat dit merk duurzaam en verantwoord is. Ruim de helft van de ondervraagden vindt ook dat grote modebedrijven duurzame mode moeten verkopen. Zeker wanneer aan de kassa een fikse prijs wordt betaald, willen consumenten ervan uit kunnen gaan dat het kledingstuk onder fatsoenlijke omstandigheden is gemaakt. Maar dit is helaas niet vanzelfsprekend bij de grote merken, en ook niet voor de dure merken.
Jammer is dat voor veel consumenten duurzaam geen overweging bij het kopen van nieuwe kleding is. Dit komt vooral door een gebrek aan informatie over hoe duurzaam een kledingstuk is. Ook kent bijna niemand duurzame kledingmerken. Als men wel een merk kent, noemt men vooral Kuyichi. 
Vielgut wil hier iets aan veranderen. Daarom werken wij met merken met een geweten. Geen kinderarbeid dus en fatsoenlijke arbeidsomstandigheden. En als het kan ook gemaakt van duurzame materialen. Oftewel kleding die zich iets van het milieu aantrekt. En van mensen die het maken. Eerlijke kleding dus. Die zit beter en dat voelt beter.

(*) Het duurzaamheidskompas is een periodiek onderzoek onder ruim 500 respondenten naar trends in de Nederlandse publieke opinie over actuele duurzaamheidthema's. Het onderzoek wordt uitgevoerd door research- & consultancybureau MarketResponse.

Reageer via Facebook