tmp
A-Waste-of-Energy-van-Fre
A-Waste-of-Energy-van-Fre

A Waste of Energy van Fred Erik

Tijdens de DDW bij Vielgut

vrijdag 18 oktober 2019

De geo-design expositie, op 10 locaties in het centrum van Eindhoven, is een samenwerking tussen de Design Academy Eindhoven, het Van Abbemuseum en 9 winkels in Eindhoven, waaronder Vielgut. Geo-design, gestart in 2018, bundelt onderzoek van alumni van de DAE naar de wereldwijde systemen die resulteren in junk. Een analyse van de industrieën waar toekomstig junk wordt geproduceerd tot de plekken waar het eindigt. De expositie daagt de bezoeker uit om haar eigen rol in het systeem te bevragen en onderzoeken.
Bij Vielgut tonen we van 19 oktober tot en met 27 oktober het Geo-design project 'A waste of Energy’ van Fred Erik. Frederik Deschuytter onderzocht hoe de fast-fashion onderneming H&M haar dead stock transformeert naar, wat ze zelf stellen, duurzame energie.
De eerste H&M winkel werd 70 jaar geleden geopend in Västerås, een stad ten noordwesten van Stockholm. Tegenwoordig is Västerås de thuisbasis van een waste-to-energy energiecentrale die onverkochte kleding van de fast-fashion industrie verbrandt. Deadstock - de overgebleven kleding die modemerken niet verkopen - is een groeiend probleem. De oplossing van de deadstock wordt vaak gezocht in het verbranden van de onverkochte kleding, waarbij nieuwe waste-to-energy energiecentrales op de markt worden gebracht als 'schone energie’. Nieuwe, ongedragen kleding wordt door de ene industrie als rommel geclassificeerd en door de andere als brandstof. Een systeem dat ‘circulair’ lijkt, waarbij de opgewekte stroom kan worden gebruikt om nog meer kleding te maken. Maar is dit echt de beste manier om onze natuurlijke bronnen te gebruiken? Fred Erik presenteert de levensloop van een kledingstuk, van grondstof tot product, product tot deadstock en deadstock tot energie. De installatie illustreert de levensduur van een product en versterkt de absurditeit van dit moderne fenomeen waarbij producten die massa's energie verbruiken tijdens de productie worden vernietigd onder de vlag van duurzaamheid.
Het kritisch bevragen van dit probleem ligt Vielgut na aan het hart. Een van de drie merkwaarden van Vielgut is immer ‘Zorg voor de Wereld’:
‘Maybe we’ll change the world some day,
but let’s start with your wardrobe.
We sell fashion with a conscience.
Clothes and shoes that care about the environment
and about the people that produce them.
They look better, they feel better.’

Reageer via Facebook